piątek, 4 lipca 2014

LEKTURA NA WEEKEND

Jak przetrwać upały?


Fani gorących klimatów się cieszą, a miłośnicy chłodu – martwią. Nadchodzą prawdziwe upały! Choć dla wielu osób taka pogoda jest przyjemna, stwarza też wiele niebezpieczeństw dla zdrowia. Dziś doradzamy, jak radzić sobie z upałami.

1. Pij wodę!
To tak oczywiste, a jednak często zaniedbywane. W czasie upałów ciało wydziela więcej potu i odwadnia się, dlatego należy na bieżąco uzupełniać płyny. Popijaj wodę często i małymi łykami, nie całą butelkę na raz. Przy wysokiej temperaturze otoczenia ogranicz picie słodkich napojów, kawy, herbaty i piwa – działają moczopędnie, potęgując odwodnienie organizmu.

2. Jedz lekko
W czasie upałów wybierz posiłki lekkostrawne, aby nie obciążać żołądka długim trawieniem. Proces trawienia ciężkich potraw zwiększa ryzyko przegrzania organizmu. Wybieraj sałatki, owoce i warzywa zamiast potraw bogatych w tłuszcz i białko.

3. Noś luźne ubrania
Wbrew pozorom w czasie upałów nie jest polecane, aby nosić jak najbardziej skąpą odzież. Odkryta skóra narażona jest na intensywne działanie promieni słonecznych i organizm szybko się nagrzewa. Najlepsze będą lekkie, bawełniane lub lniane ubrania zakrywające większą część ciała. Unikaj grubych i ciemnych materiałów, a także ubrań bardzo dopasowanych – daj swojej skórze oddychać! Na głowę załóż lekki kapelusz z rondem, który ochroni Cię od udaru cieplnego.

4. Ogranicz wysiłek fizyczny
Organizm narażony na wysiłek fizyczny w wysokiej temperaturze otoczenia reaguje inaczej, niż ma to miejsce w normalnych warunkach. Niesie to z sobą ryzyko udaru cieplnego i odpływu krwi z narządów wewnętrznych (krew płynie do skóry, aby schłodzić ciało).

5. Bezpiecznie nad wodą
Uważaj również będąc w okolicach zbiorników wodnych – kiedy ciało jest mocno nagrzane, nagły kontakt z zimną wodą może doprowadzić je do szoku termicznego i zawału serca. W przypadku skoku do wody może skończyć się to tragicznie. Przed wejściem do wody oswajaj skórę z niższą temperaturą stopniowo, lekko polewając nogi i ramiona.

6. Nie pij alkoholu!
Alkohol przyspiesza krążenie krwi i powoduje gwałtowny napływ krwi pod skórę. Połączenie alkoholu z bardzo wysoką temperaturą może skończyć się tragicznie – krew nie dopływa do organów wewnętrznych, a człowiek może stracić przytomność i - bez szybkiej pomocy – narazić na szwank swoje zdrowie i życie.

7. Uważaj na nagrzany samochód
Kiedy idąc do pracy czy szkoły zostawiasz samochód na parkingu w pełnym słońcu, temperatura w środku może osiągać bardzo wysoki stopień (nawet 90 stopni Celsjusza!). Kiedy chcesz wsiąść do takiego samochodu, nigdy nie rób tego od razu po otwarciu drzwi – najpierw przewietrz auto, aby zmniejszyć temperaturę wewnątrz. Nawet krótkie przebywanie w tak wysokiej temperaturze może doprowadzić do utraty przytomności i bardzo przykrych konsekwencji.

8. Dbaj o swoich bliskich
Nigdy, przenigdy nie zostawiaj w samochodzie dziecka ani swojego zwierzaka. Choć media ostatnio grzmią na ten temat, wciąż zdarzają się tragiczne sytuacje. Dotyczy to też przywiązywania zwierzaków np. do słupów w pełnym słońcu. Pies czy kot również odczuwa upał, a pozostawiony w takich warunkach bardzo szybko może się odwodnić i dostać udaru cieplnego.

9. Kiedy robi się słabo…
Kiedy poczujesz się gorzej, usiądź lub połóż się w chłodnym miejscu, uzupełniaj elektrolity pijąc wodę z solą i zrób okład chłodzący (na twarz lub ciało) z mokrego ręcznika lub szmatki. Jeżeli masz taką możliwość, pójdź do miejsca z klimatyzacją, np. centrum handlowego. Taki odpoczynek od gorąca przyda się Twojemu organizmowi. Jeśli czujesz taką potrzebę – nie krępuj się, polej twarz wodą, wachluj się np. kartką papieru. Jeśli jesteś w pracy – poproś o przerwę. Twoje zdrowie jest w tym momencie najważniejsze!

Czy nasze rady uważacie za praktyczne? Może znacie jeszcze inne sposoby? Podzielcie się koniecznie. Udanego weekendu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszamy do komentowania naszych artykułów! Prosimy jednak zachować podstawowe zasady kultury! Życzymy miłej lektury :)